O`zbekistonda ta`lim yo`nalishidagi 3 ta vazirlikni qisqartirsa bo`ladimi?

15.12.2021 11:02

Oliy va o`rta maxsus, xalq, maktabgacha ta`lim vazirliklarini bitta vazirlik sifatida birlashtirsa bo`lmaydimi?

Yangi O`zbekistonning davlat boshqaruv tizimlarida islohotlar amalga oshiriladimi?

O`zbekiston Prezidentining bu borada “2022-2023 yillarga mo`ljallangan Yangi O`zbekiston ma`muriy islohotlari dasturini ishlab chiqish bo`yicha tashkiliy chora-tadbirlar to`g`risida”gi farmoyishi e`lon qilingan.

O`zbekistonda ayni paytda bir-birini takrorlovchi davlat boshqaruv organlari soni kam emas. Boshqaruvni optimallashtirish bo`yicha siyosatni amalga oshirishga esa mamlakat kundan kun ehtiyoj sezmoqda.

Mamlakatmizda hozirda ta`lim tizimi yo`nalishida oliy va o`rta maxsus, xalq, maktabgacha ta`lim vazirliklari uchga bo`lingan holda faoliyat yuritadi. Eng qizig`i, ta`lim yo`nalishida boshqa rivojlangan davlatlarga nisbatan vazirliklarimiz soni ortiq bo`lsa-da, bu sohada ildamlab ketayotganimiz yo`q.

Uchta vazirlikni yagona tizimda birlashtirish orqali moliyaviy harajatlarni ham qisqartirish mumkin bo`ladi. Bu yo`l bilan o`qituvchilarning maoshini ko`tarishdi yaxshi natijalarga erishishga yordam beradi. Shuningdek, vazirlar sonini qisqartirish ularning ma`suliyatini ham oshirishga xizmat qiladi. Bundan tashqari, vazirlarning ko`p bo`lgani ma`suliyat va javobgarlikni boshqa vazirlikka yuklashga imkoniyat beradi.

Yurtimizdagi bu jarayonni bundan bir necha yil avval YuNESKOning Osiyo va Tinch Okeani markazi vakili kuzatib xulosa qilgan Chong Utak ham ta`kidlagan edi. U O`zbekistonda ta`lim yo`nalishi bo`yicha uchta vazirlik ko`pligini xulosalarida qayd etgandi. 

Jumladan, Chong Utak ta`lim tizimida harajatlarni kamaytirib, samaradorlikni oshirish bo`yicha quyidagi xulosalarini bergan edi: “O`zbekistonda ta`lim sohasi bo`yicha uch vazirlik faoliyat olib boradi. Maktabgacha ta`lim, Xalq ta`limi va Oliy ta`lim vazirliklari. Men bir qancha davlatlar ta`lim sohasini o`rgangan va tadqiqot olib borgan tizimdagi mutaxassis sifatida mazkur vazirliklarni yagona vazirlik sifatida birlashtirishni taklif etgan bo`lar edim. Maktabgacha, maktab, kasb-xunar va oliy ta`lim bo`yicha departamentlar tashkil etish ularning ishini muvofiqlashtiradi. Xususan, Janubiy Koreya Respublikasida ham yagona Ta`lim vazirligi mavjud bo`lib, uning viloyatlar bo`yicha vazir o`rinbosarlari ovoz berish yo`li bilan saylanadi. YuNESKO ma`lumotiga ko`ra, O`zbekistonda maktabgacha, maktab va oliy ta`limda tahsil oluvchi aholi 7 milliondan ortiqni tashkil etadi. Koreyada tahsil oluvchi aholi soni bundan ko`proq bo`lishiga qaramasdan ularni birgina Ta`lim vazirligi boshqarib keladi. Vazirliklarni yagona tizimga birlashtirish orqali katta natijalarga erishish mumkin.

Birinchidan, moliyaviy samaradorlik ortadi. Ya`ni, ta`lim sohasiga yo`naltirilgan mablag` vazirlik va o`rinbosarlar va ularning bo`limlari qisqarishi natijasida o`qituvchilar maoshiga sezilarli ta`sir qiladi. O`qituvchilarning maoshining ko`tarilishi esa bu sohada ko`pgina muammolarning echilishiga turtki bo`ladi.

Ikkinchidan, ma`suliyat va hisobdorlik ortadi. Vazirliklar ko`p bo`lishi ular o`rtasida ma`suliyatni va hisobdorlikni bo`linishiga olib keladi. Uchta vazirlikda vazirlar va ularning vazir o`rinbosarlari bor hamda ularning har birining viloyatlar bo`yicha mas`ullari va xodimlari bor. Tabiiyki, bu katta mablag`ni talab etadi va javobgarlar ko`pligini bildiradi. Ya`ni, misol uchun Oliy ta`lim universitetlarida ta`lim saviyasi pasayishiga bevosita Xalq ta`limi vazirligini aybdor qilib ko`rsatishi mumkin. Agar ular yagona vazirlik sifatida birlashsa javobgar va hisobdor tashkilot yagona bo`ladi va o`z o`rnida ma`suliyati ortadi”.


Eslatib o`tamiz, saytimizda bundan oldin “O`zbekistonda 24 vazir va 109 nafar vazir o`rinbosari bor" maqolasi ham e`lon qilingan edi.

@rost24_uz_bot — Хабар йўлланг. Сизнинг хоҳишингизга кўра ҳар қандай маълумот сир сақланади
5
Изоҳ қолдириш
Изоҳлар
20.12.2021 17:53
Nima o'zgaradi? Jizzax Davlat Pedagogika Instituti Presidentning kontraktni to'lashni 31 dekabr 2021gacha kechiktirilishi to'g'risidagi farmonini mensimasdan talabalarni darsdan sharmanda qilib chiqarib yubormoqda
18.12.2021 15:57
Ҳамма йўналиш алоҳида бўлгани яхши, чунки халқ таълим ва мактабгача таълим бирга бўлган вақтида мактабгача таълимга ҳеч ким эътибор бермаган. Тизим назоратсиз қолган буни ўша даврда ишлаганлар билади. Хозир Давлат раҳбаримиз томонидан жуда катта ислоҳотлар амалга оширмоқдалар. Қамров даражаси паст худудлар хақида ҳеч ким ўйламаган 1995-2015 йилларда. Буни ҳамма билади тан олиш керакки ҳозирги амалга оширилаётган ишлар тахсинга лойиқ. Бу менинг шахсий фикрим.
17.12.2021 01:43
Жуда яхши бу́лади. У́зи худудий бошкармаларни хам йу́к килиш керак. Шуларга сарфланаётган маблагларни мактабларнинг моддий- техник базасини бойитишга сарфлаш керак.Шундагина таълим сифатининг ошишига оз бу́лсада хисса ку́шган бу́лишар Эди.
15.12.2021 23:56
Мақсад битта бўлиб фарзандларимиз яхши билим олиши бўлса жавобгар хам битта бўлгани мақул Чўпон кўп бўлса қўйлар харом ўлади деб бекорга айтилмаган Қисқартириб ўқитувчилар маошини ошириш лозим ва ўқитувчилар малакасини ошириб талабни кучайтириш зарур
15.12.2021 22:39
Шу билан бир қаторда мусиқа, саънат мактаблари, саъат, мусиқа касб мактабларини, шу сохадаги махсус академ лицейларини хам бирлаштирса Вазирлиелардаги, бошқармаларидаги, бўлимларидаги ходимлар қисқартирилиб уларрин маъошлари мусиқм, смнъат мактаблари устозларига юборилса яхши бўлади. Вилоятлардаги бошқармалатда, вазирликнинг ўзида хам мусиқа са, ат мактаблари, фаолиятидан бехабор бу соха номутахассислари кўп. Бу хам таълимнинг тури.
15.12.2021 22:12
Зур макола куллаб кувватлаш керак. Бошка вазирликлардан ташкари агентлик, кумиталар фаолиятини кайта куриб максимал даражада кискартириш керак