Iqtisodiy tadqiqotlar va islohotlar markazi (ITMM) O`zbekiston aholisining bank xizmatlariga munosabati qanday ekanini o`rgandi. Markaz ma`lumotlariga ko`ra, tadqiqot respublikaning barcha hududlaridan 1100 dan ortiq foydalanuvchini qamrab olgan.
«Tadqiqot natijalari aholining bank plastik kartalari bilan keng qamrovli ta`minlanganligini ko`rsatmoqda: so`rov ishtirokchilarining 94%i kamida bitta faol bank kartaga ega ekanligini bildirdi», — deyiladi ITIM press-relizida.
Biroq respondentlarning 27 foizi hali ham faqat naqd puldan foydalanadi, yana 32 foizi ikkalasini ham ishlatadi. Ya`ni deyarli 60% hali ham u yoki bu tarzda «naqdda yashaydi». Respondentlar tomonidan keltirilgan sabablar: naqd daromad (40%), masofaviy xizmatlarga ishonchsizlik (35%) va qog`oz chek zarurligi (12%).
So`rovnoma natijalariga ko`ra, respondentlarning 70 foizi «bank brendlarini tanlashda asosiy manba sifatida do`stlarning tavsiyalariga tayanishgan», raqamli kanallar, jumladan, bank veb-saytlari va ijtimoiy tarmoqlar esa atigi 14 foizni tashkil etadi.
«Kreditlar bo`yicha so`rovda qatnashgan respondentlarning 51% joriy kredit majburiyatlariga ega. Shu bilan birga, qarz oluvchilarning 55%i ish haqi kartasiga xizmat ko`rsatadigan bankdan kredit olgan», — deyiladi press-relizda.
Bank xizmatlarini tanlash omillari orasida respondentlarning 63 foizi uy yoki ish joyiga yaqin bankni tanlagan. ITIM buni «mahalliylashtirilganlik» deb atadi.
Depozitlar qamrovi darajasi respondentlar umumiy sonining 20 foizini tashkil qiladi, banklar o`rtasidagi farqlar aniq emas. Ammo bu erda ham 64% respondent ish haqi plastik kartasiga xizmat ko`rsatadigan bankni tanlagan.
Shuningdek, respondentlarning aksariyati bank xizmatlarini yaxshilash zarurligini ta`kidlamoqda: so`ralganlarning 38 foizi kreditlar bilan, 25 foizi to`lov xizmatlari bilan ishlashni yaxshilashni so`ragan. Aynan shu har kuni bank bilan uchrashiladigan hudud: pul o`tkazmalari, to`lov, kassa, komissiya, limit.