London avtomobillar tirbandligiga qarshi qanday kurashgan?

29.10.2023 09:19

Dunyodagi eng gavjum shaharlardan biri — Londondagi tirbandlik muammosini hal qilishda bozor mantig`ini qo`llash samara bergan: shaharda tirbandlik avj oladigan soatlarda mashina haydash narxi oshirib qo`yilgan.

Hukumat 2003 yilda soat 7:00 dan 18:30 gacha bo`lgan vaqt oralig`ida London markazidagi taxminan 21 km.kv.lik hududga kiradigan barcha haydovchilar uchun 8 dollar miqdorida to`lov belgiladi.

2005 yilda bu to`lov 13 dollarga oshirildi, 2007 yilda esa to`lov evaziga kiriladigan hudud kengaytirildi. Deyarli 700 ta joyda kameralar o`rnatilib, to`lov qilmasdan mashina haydaganlarga 130 dollar miqdorida jarima solindi.

Dastur ishga tushganidan bir oy o`tib olingan natijalar hammani hayratlantirdi: 
— Shaharda transport harakati 20 foizga kamaydi;
— Tirbandlik hududi deb ataladigan yo`llarda o`rtacha tezlik ikki baravar oshdi;
— Avtobuslar kechikishi ikki baravar kamayib, avtobusdan foydalanadiganlar soni 14 foizga ko`paydi.

Bu qanday yuz bergan?

Yuqori narxlar talabni pasaytirib, ba`zi haydovchilarni kamroq mashina haydashga undagan va yo`llardagi vaziyat yaxshilangan.

Yo`llarda mashinalar kamaygani sababli jamoat transporti London ko`chalarida tezroq harakatlana boshlagan va bu holat shaxsiy avtomobildan foydalanishga zarurat qoldirmagan.

Iqtisodchilarning fikricha, yo`llarni kengaytirish, qo`shimcha ko`priklar qurish va shunga o`xshash choralar tirbandlikka echim bo`la olmaydi, aksincha, avtoulovdan foydalanishni rag`batlantiradi va oqibatda tirbandlikning yanada ortishiga olib keladi.

«Yalang`och iqtisodiyot» kitobidan

@rost24_uz_bot — Хабар йўлланг. Сизнинг хоҳишингизга кўра ҳар қандай маълумот сир сақланади
3
Изоҳ қолдириш
Изоҳлар